Trendy, ktoré vám pomôžu zvýšiť motiváciu k behu
Beh zostáva behom – ide o presúvanie jednej nohy pred druhú na cestách, chodníkoch či bežeckých tratiach. Hoci tento princíp zostáva rovnaký, menia sa trendy, ktoré s behom súvisia. To dokazuje i výskum vykonaný na štyroch tisícoch amerických bežcov. Čo sa v ňom zistilo?
Kto sú bežci?
Tak ako je online stávkovanie typickejšie pre mužov, beh je skôr divíziou žien. Žien vykonávajúcich beh na pravidelnej báze je totiž o niečo viac. Je ich konkrétne 53%, pričom až šesť z desiatich sú vo vekovej kategórii medzi 25 až 44 rokov. Zaujímavým faktom je tiež to, že takmer štvrtina všetkých opýtaných (23%) mala 55 alebo viac rokov. Možno teda konštatovať, že vek je menšou prekážkou ako sa predpokladalo. Polovica respondentov taktiež najradšej behá sólo s tým, že druhá polovica preferuje beh s niekým iným, respektíve s bežeckou skupinou alebo klubom. Tri štvrtiny participantov tiež povedalo, že behajú počas celého roka. Priemerná vzdialenosť, ktorú jeden človek za týždeň prebehne, je 37 kilometrov. Väčšina dotazovaných bežcov (58%) sa tiež vyjadrila, že uprednostňuje beh ráno a ich najčastejšie využívaným terénom je cesta. Prekvapivým výsledkom bolo, že len päť percent beháva po bežeckých chodníkoch.
Kde ich nájdeme online?
Ako vieme, sociálne médiá sa stali neodmysliteľnou súčasťou takmer každého elementu nášho života. Beh nie je výnimkou. Šesť z desiatich opýtaných totiž sleduje aspoň jeden účet na sociálnej sieti, ktorý má čo-to dočinenia s behom. Na sieti tiež hľadajú inšpiráciu a polovica z nich zdieľa svoje bežecké skúsenosti na internete.
Sú zástancovia technológií?
Väčšina bežcov skutočne kvantifikuje a monitoruje svoje výsledky. Až 70% respondentov využíva GPS alebo iné zariadenie na meranie odbehnutej trasy. Iba 18% opýtaných však nosí náramok alebo zariadenie typu Fitbit, ktoré by meralo ich tep. Bežci tiež milujú hudbu – 46% počas neho počúva skladby a nosí si so sebou médium a slúchadlá na jej prehratie.
Ako ďaleko behajú?
Ďalšou zaujímavosťou vyplývajúcou z výskumu je, že účasť bežcov na športových udalostiach sa postupne znižuje. Len 3% opýtaných sa zaraďuje do skupiny ultramaratóncov. Najpopulárnejšou bežeckou akciou však stále zostáva polmaratón. V roku 2018 sa ho v Amerike zúčastnilo 2,3 milióna ľudí a vzdialenosť klasického maratónu vtedy odbehlo vyše pol milióna. Avšak behanie ultramaratónu sa stáva čím ďalej väčším trendom a očakáva sa, že o ňom budeme ešte veľa počuť.
Pohľad do budúcnosti
Predikcie o tom, že čoraz viac ľudí bude preferovať bežecké chodníky pred cestami sa pomaly začína napĺňať. Má to totiž množstvo výhod – žiadna doprava, lepšia kvalita vzduchu, nádherné scenérie a lepší povrch ako betón či asfalt.