Magazín o zdraví BIOmagazín.sk
www.KuponyZdarma.sk

Niet nad hlboký a kvalitný spánok

3. september 2018 autor Redakcia, kategória Prevencia

Pre niekoho úplná banalita, no pre iného zase celoživotný problém. Iba ten, kto sa prehadzuje celú noc z boka na bok vie veľmi dobre, ako je ničím a nikým nerušený nočný oddych pre človeka dôležitý. Preto dobre padne pripomenúť si všeobecné rady, ktoré nám uľahčia ponoriť sa do hlbokého spánku, aby sme tak ráno vstali svieži a čulí.

Niet nad hlboký a kvalitný spánok

Existujú medzi nami jedinci, ktorí dokážu zaspať vždy, za každých okolností. Doma, na dovolenke v hoteli, a dokonca aj v škole na lavici, alebo priamo na porade riaditeľa. Poviete si, šťastní to ľudia. Máte pravdu, no takých nájdeme skutočne iba pár.

Väčšina z nás sme niekde v strede, to znamená, že na to, aby sme zaspali, potrebujeme mať k tomu vytvorené určité podmienky. Tie si nikto nevymyslel, vychádzajú priamo zo životnej praxe podložené serióznymi lekárskymi výskumami. Preto je nanajvýš potrebné ich, pokiaľ to len ide dodržiavať a vytvoriť z nich akési pravidlo.

Do postele treba ísť ešte pred polnocou

V prvom rade si treba uvedomiť fakt, že spať treba v noci a nie cez deň. Pokiaľ teda nepracujete na smeny, nestaráte sa sústavne o dieťa, alebo postihnutého člena domácnosti, vyčleňte si na spánok výlučne nočnú dobu. Uvedomte si, že ľudský biorytmus je nastavený tak, aby cez deň aktívny a v noci pre zmenu relaxoval formou hlbokého oddychu a naberal tak sily do ďalšieho dňa.

Meniť to význam v podstate nemá, iba čo zostanete pomýlení a organizmus vám to neskôr vráti v podobe rôznych diagnóz, a to najmä tých srdcovocievnych. Najideálnejšie je ísť do postele okolo desiatej a do tej obligátnej polhodinky aj zaspať. Ak sa vám nepodarí dostať do postele o takomto čase, v každom prípade zaľahnite potom čo najskôr to bude možné, pretože práve polnočný spánok je ten najvýdatnejší, kedy si telo najviac oddýchne a zregeneruje.

Takáto regenerácia má trvať približne sedem až osem hodín, takže ak vstanete o šiestej až siedmej, zmestili ste sa do odporúčanej tolerancie. Viac už nemá zmysel, lebo budete počas dňa viac ospalí, než čulí.

Zabezpečte svojmu telu dostatočné podmienky

Na nočný spánok si vyčleňte izbu, ktorá vám vyhovuje. Je dokázané, že zo všetkých izieb v byte je iba jedna, kde sa cítite lepšie než v tých ostatných. Prečo je tomu tak, ta na túto tému sa vedú košaté diskusie medzi odborníkmi a verejnosťou. Jedni sa odvolávajú na geopatogénne zóny, druhí na magnetické vlnenie pochádzajúce od rôznych elektrospotrebičov a elektrických vedení, iní zase na zatiaľ nedefinované nadprirodzené sily. Nech je tak, či onak, vám ale musí stačiť fakt, že je to proste tak ako píšeme.

Posteľ si natočte tak, aby vás ranné slnko zobudilo, pokiaľ tomu dovolí pekné počasie. Tá by mala byť dostatočne dlhá a široká, nech si telo nájde tú svoju prirodzenú polohu. K tomu výraznou mierou dopomáha aj vhodný matrac ideálne tvarovaný, kopírujúci tvar ľudského tela. V opačnom prípade budete po celú noc v napätí a ráno sa budete cítiť celí dolámaní. Dôležitým elementom je aj správny vankúš, pretože krčná chrbtica dostáva taktiež zabrať ak sa po dlhý čas nachádza v skrútenom stave.

Nezabúdajme aj na ranné rituály pri vstávaní ako je pitný režim a keď sme už dostatočne prebudený doprajte si zdravé raňajky. Tie by mali byť na štart do nového dňa energeticky výdatné.

Zvýšená telesná aktivita vám výdatne pomôže pri zaspávaní

Pred odchodom do postele sa zbytočne nezaťažujte pracovnými a osobnými starosťami, tie máte riešiť cez deň a nie večer. A taktiež pred spaním nečítajte časopisy, knihy, alebo nesurfujte na internete. Hrozí, že tá odporúčaná desiata hodina nebude dodržaná. Poznáte to. Ešte toto, ešte tamto a zrazu je polnoc a vy zase vstanete s očami ako angorský králik. Preto pred nočným spánkom žiadne rozptyľovanie, nech už ide o čokoľvek.

Je dosť možné, že ani po striktnom dodržaní týchto našich odporúčaní nebudete mnohí z vás schopní zaspať načas a vstať ako znovuzrodení. Nič sa ale netrápte. Máme pre vás ešte niečo. Skúste si počas dňa dopriať viac fyzickej aktivity v podobe návštevy posilňovní, wellnes centier, pestujte turistiku, alebo iba tak sa prejdite približne hodinku po svojom okolí. Mali by ste jednoducho vydať viac energie, nech sa unavíte. Rozhodne to iba prospeje. A to najmä ľudom so sedavým zamestnaním.

Čaj alebo slabá káva, vyskúšajte čo na vás platí

Poslednou radou je užívať niečo špeciálne na spanie. Nie, nemáme na mysli tabletky po ktorých odídete do ríše snov za pár minút, tým sa vyhnite veľkým oblúkom, pretože vám hrozí vznik závislosti na nich. Skôr sa zamerajte na prírodné extrakty z bylín. Vyskúšajte upokojujúce čaje, ktoré vám stlmia nervové vzruchy, alebo si doprajte slabú, ale za to dobrú kávu. Kvalitná káva sa väčšinou predáva v špecializovaných predajniach a prostredníctvom internetových stránok.

Zase, neberte nás doslovne. S kávou opatrne, ide o zaručený životabudič. Lenže v malom množstve má tendenciu naopak človeka ukľudniť, a tak pripraviť ho paradoxne na hlboký spánok. O tom, či je to pravda a či to platí práve pre vás sa ale musíte presvedčiť vy sami.

Text: PR, foto: unsplash.com